Monday 17 June 2013

Nevarnosti pri nakupu rabljenega vozila

Uvod

V seminarski nalogi z naslovom Nevarnosti pri nakupu rabljenega vozila želimo predstaviti in analizirati probleme, ki nastanejo pri nakupu rabljenega vozila, kakšna je vloga pooblaščenih prodajalcev in kako je z varnostjo potrošnikov. Postavili smo dve tezi in sicer: 
  1. Vloga uradnih oz. pooblaščenih prodajalcev se veča
  2. Pri nakupu rabljenega vozila na potrošnika preži mnogo nevarnosti

Teme s področja avtomobilizma, ki se nanašajo na nakup rabljenega vozila in skrite nevarnosti so v znanstvenih revijah izjemno redke ali pa jih sploh ni moč odkriti. Naloga nam je predstavljala zanimiv izziv, ker je bilo potrebno podatke črpati iz različnih virov, najbolj zanesljivi so bili seveda kar trgovci sami. Poleg ključnih informacij, ki smo jih pridobili od pooblaščenega trgovca vozil Seat, Toyota in Kia, smo uporabili Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot) in lastne izkušnje pri nakupu rabljenega vozila ter izkušnje z različnimi trgovci. 

Avto Center Jereb v Izoli je pooblaščeni trgovec vozil Seat, Toyota in Kia, ki je že peto leto zapored prejel tradicionalno nagrado za zadovoljstvo Ichiban. Vse željene podatke nam je posredoval Darjan Rustja, ki je v Avto Centru Jereb zadolžen za prodajo rabljenih vozil. Z AC Jereb imamo že dolgoletne izkušnje, zato vam lahko zagotovimo, da sta pri njih stranka in njeno zadovoljstvo z opravljeno storitvijo na prvem mestu. Vsako stranko obravnavajo enako, kar pa ne moremo trditi za nekatere ostale pooblaščene trgovce, kljub temu, da bi morali imeti enako prakso kot v Izoli.



Seveda odnos do stranke ni enosmerna ulica, ampak je pomemben tudi odziv stranke in njena pripravljenost na sodelovanje s trgovcem.

Vloga pooblaščenih prodajalcev

Pri pooblaščenih serviserjih oziroma prodajalcih sta varnost in zadovoljstvo potrošnika vedno na prvem mestu. Pri vozilu se preveri, kdaj je bil nazadnje opravljen tehnični pregled. Pregleda se debelino laka, celoten izpušni sistem, ploščice, pnevmatike, olje, končnike volana in ostalo. Preveri se vse, kar je razvidno iz servisnega dvigala. Pri izpušnem sistemu se opravi še meritve z napravo za merjenje izpušnih plinov. Postopek pregleda rabljenega vozila je dejansko enak servisnemu pregledu vozila na določeno število kilometrov ali na določeno število let. Če se stranka odloči za prodajo svojega vozila, ga ocenijo po programu Eurotax in dejanskem stanju ponudbe na trgu. Vozilo lahko zavrnejo samo v primeru prevelikih stroškov popravila. Kot primer lahko navedemo, da vrednost vozila znaša 1000€, popravila pa bi znesla 1500€. Glede starosti in vrednosti vozila ni zadržkov. Imeli so že primer, ko so prodali vozilo za 15€ (D. Rustja, osebni intervju, 26.4.2013).

Vedno več ljudi se odloča za nakup vozila pri pooblaščenem trgovcu ravno zaradi garancije. Pri nakupu od fizične osebe nimaš nobenega potrdila. Trgovce veže 16. člen Zakona o varstvu potrošnikov, ki pravi, da je proizvajalec dolžan za tehnično zahtevnejše blago, stanovanje in poslovni prostor izročiti garancijski list, tehnično navodilo in seznam pooblaščenih servisov (Zakon o varstvu potrošnikov, 1998). Prav tako lahko dodatno garancijo Motive Service tudi dokupiš. Poleg tega je pri trgovcu znana celotna zgodovina vozila, kot tudi zgodovina njih samih. Pravi trgovci nikoli ne pozabijo na dobro ime (D. Rustja, osebni intervju, 26.4.2013).

Uvoz vozil iz tujine

Izkušnje pooblaščenih trgovcev z uvozniki vozil iz tujine ne govorijo v prid uvoženim avtomobilom, kajti najtežje je prodati ravno tako vozilo. Kot primer lahko navedemo vozilo, za katerega je klicalo deset potencialnih strank. Osem izmed njih je vprašalo, če je bilo vozilo uvoženo in prav tukaj se je pogovor tudi zaključil. Izmed desetih vozil, ki so na tovornjaku, jih je približno osem potrebnih popravila. Večina avtomobilov iz tujine je na leasing, kar lahko včasih predstavlja številne probleme. Največ uvoženih vozil iz Italije izvira iz večjih mest, kjer je praktično nemogoče dobiti nepoškodovano vozilo. Poškodovana so lahko platišča, počeni odbijači ali pa kakšne druge skrite napake. Ponudba vozil iz tujine se iz dneva v dan veča, kar je rezultat nižjih konkurenčnih cen, ki so odvisne od mnogo večje ponudbe vozil v tujini. Mnogi trgovci nam ponujajo uvožena vozila po precej nižjih cenah kot so ostala “slovenska” vozila. Zavedati se moramo, da s prodajo vozila ne bodo nikoli v minusu. Kako torej dobijo vozila po nižji ceni in pri tem še zaslužijo? Ena izmed možnosti je tako rekoč količinski nakup, kjer smo že prej omenili večjo možnost slabših avtomobilov. Naslednja izmed poti pa je sprememba števila kilometrov. Večina, če ne že skoraj vse avtomobilske znamke imajo elektronsko servisno knjigo, ki je v samem sistemu tovarne. To je trenutno najboljša zaščita avtomobilskih proizvajalcev. Vsekakor se povsod najdejo različne luknje za prevarante in okoriščevalce, ki z željo po zaslužku spremenijo podatke (D. Rustja, osebni intervju, 26.4.2013).



Rabljeno vozilo in nevarnosti

Na trgu rabljenih avtomobilov se kupci srečujemo z različnimi nevarnostmi pri nakupu jeklenega konjička. Najboljša zaščita pred raznimi prevarami je temeljit pregled vozila z mehanikom in merilcem debeline laka, katerega cena se giblje okrog 150€. Če se po nakupu avtomobila pri trgovcu pojavijo kakšni problemi, se je potrebno čimprej zglasiti pri njemu. V osmih dneh se lahko vozilo vrne in prejme denar nazaj razen, če so bili v pogodbi določeni drugačni pogoji.
Kaj storiti v primeru prevare? Tu je vse odvisno od načina prevare. Če je vozilo ukradeno, potem se je najbolje zglasiti na Policiji, v nasprotnem primeru pa na tržni inšpektorat Republike Slovenije. Eden takih primerov je, ko trgovec ne prevzame odgovornosti v primeru mehanskih napak na avtomobilu, ki se pojavijo kmalu po nakupu. Pri fizični osebi teh zagotovil nimamo.

Pregled rabljenega vozila in različne dileme

Toča je pojav, ki ne povzroča škode le na osebnih vozilih, ampak tudi na poljedelskih površinah in stavbah. Vsakdo se ob toči zgrozi in že vidi udrtine na svojem vozilu. Včasih je to predstavljalo problem, danes pa je zaradi učinkovitih delovnih procesov popravilo škode nastale zaradi toče mačji kašelj (Škoda zaradi toče, 2013).
Popravilo se izvaja na podlagi tehnike izbočenja, kjer se laka ne poškoduje. To se lahko uporabi pri vsaki karoseriji iz pločevine in aluminija. S pomočjo posebnega orodja se vdrtine navzven izmasirajo iz pločevine, dokler se ne vzpostavi prvotno stanje (Tehnika popravil škod nastalih zaradi toče, 2013).

Pri nakupu vozila nam veliko pomaga že površinski pregled vozila, kjer je potrebno biti pozoren na določene podrobnosti. Število kilometrov primerjajte z obrabo materiala v notranjosti avtomobila. Sledi obrabe so najbolj vidne na sedežih, volanskem obroču in prestavni ročici menjalnika. Prevaro najlažje odkrijete, če opazite obrabo na prej naštetih elementih, število kilometrov vozila pa je majhno. Najtežje je odkriti tiste, ki prevrtijo kilometre, hkrati pa zamenjajo še sedeže in ostale obrabljene elemente. Pozornost usmerite tudi na paket opreme, ki ga vozilo dejansko ima in preverite ali se sklada z notranjostjo in zunanjostjo vozila.

Vsi proizvajalci nimajo enake debelina laka, zato si ne belite glave, ker se od znamke do znamke to razlikuje. V primeru, da je bilo vozilo lakirano, povrnitev v prvotno stranje ne bo več mogoče. Če pride do menjave novega dela karoserije, pa se lahko debelina laka ujema, saj ni dodatnega nanosa barve na barvo.
Mnogi posvečajo preveč pozornosti na račune servisnih pregledov, ki so sicer lahko pokazatelj ohranjenosti vozila, ne pozabimo pa, da je vsak račun osebna stvar in ni nujno, da vam ga prejšnji lastnik izroči ob nakupu vozila. Vsak trgovec si lahko privošči določeno količino popusta na nekatere storitve, kar pa je odvisno tudi od stranke.



Dilema nastane tudi glede originalnih nadomestnih delov in konkurenčnem materialu. Razvoj in tehnologija sta izredno napredovala, zato so konkurenčni materiali skoraj isti kot originalni. Zanimivo je, da je v nekaterih primerih konkurenčni material celo dražji od originalnega.

Na razne nalepke, ki jih lahko najdemo ob pragu avtomobila ali pod pokrovom motorja, se ne moremo zanašati. To so nalepke ob menjavi olja, baterije/akumulatorja, tekočine za kilmatsko napravo in nalepko za naslednji servisni pregled. Dejstvo je, da se jih lahko odstrani brez večjih težav. Nekateri to naredijo namerno, drugi ponesreči ob čiščenju vozila. Popolnoma druga zgodba so označbe, ki jih najdemo na steklu. Vsako steklo ima znak proizvajalca avtomobila, v primeru, da je bilo steklo zamenjano pa od proizvajalca stekla. Številke, ki jih najdemo na robu so odvisne od leta proizvodnje. Kot primer lahko navedem Seat Ibizo in Cordobo, ki imata vsa stekla popolnoma enaka, razlika je le v zadnjem, zato lahko pride do odstopanja številk. Pri Seatu so naredili večje število stekel za Ibizo, ker jih lahko uporabijo tudi pri Cordobi. Številka, ki označuje leto proizvodnje zadnjega stekla se tako razlikuje. Podobno situacijo lahko zasledimo tudi pri drugih znamkah avtomobilov (D. Rustja, osebni intervju, 26.4.2013).

Zaključek

Iz seminarske naloge smo lahko razbrali, da se vloga pooblaščenih trgovcev iz dneva v dan veča, kar pomeni tudi to, da smo potrošniki tudi vedno bolj previdni. Iz tega je razvidno, da je varnost še kako pomembna dobrina za preživetje posameznika. Vseeno ne pozabimo, da vsi trgovci nimajo čistih namenov, zato za mnenje o določenem trgovcu vedno povprašajte znance, ki so z njimi imeli dobre ali slabe izkušnje. Če se odločite za nakup vozila, potem je najbolje, da se izognete različnim uvoženim vozilom, kjer je večja verjetnost, da kupite mačka v žaklju, kot pri nakupu “slovenskega” vozila. V primeru, da željenega vozila ne najdete na domačem trgu, potem je najbolje, da se osebno odpravite na krajši izlet v tujino in se o stanju željenega vozila prepričate na lastne oči.



Poleg povečane vloge pooblaščenih trgovcev, smo v seminarski nalogi ugotovili tudi to, da se lahko potrošnik pri nakupu vozila sreča z večjim številom nevarnosti. Pomembno je, da se na ogled vozila ne odpravite sami. Največ potrebnih informacij boste izvedeli prav od mehanika. Če želite preveriti ali so informacije, ki vam jih posreduje prodajalec resnične, potem se obrnite na spletno stran CARFAX, kjer poročilo vsebuje zgodovino vzdrževanja, status zavarovanja vozila, povprečno prevožene kilometre, status lastništva, informacije o registraciji in tehničnem pregledu ter ali je bilo vozilo voženo kot taxi ali rent-a-car. Za to potrebujete le številko šasije vozila, ki jo najdete na notranji strani vrat, pod pokrovom motorja ali na armaturni plošči. Ko se odločate za nakup avtomobila, tega ne naredite v enem dnevu, ampak si vzemite čas za razmislek. Na zadnji stopnji odločitve naj vam ne bo žal odšteti nekaj denarja za poročilo CARFAX-a, saj vendar kupujete avto, za katerega boste zapravili kar nekaj premoženja. Kaj je 10€ v primerjati z nekaj tisoči?

Avtor: Primož Makuc
Mentor: doc. ddr. Teodora Ivanuša

Viri:
-www.toca.si
-Zakon o varstvu potrošnikov

0 comments:

Post a Comment

Deli

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More